Googlen Instant Preview on jäänyt minulta huomaamatta. Havahduin uuteen ominaisuuteen vasta nyt. Hakutulosten viereen on ilmestynyt pieni suurennuslasi, josta näkee esikatselukuvan hakutuloksesta. Esikatselun päälle tulee usein pieni tekstilaatikko, jossa näkyy tekstiote käyttämistäsi hakusanoista.
photo © 2010 SEO | more info (via: Wylio)
Pitihän sitä kokeilla eli googlasin itseni. Sain näkyviin, ihan niin kuin pitikin, oman blogini pienoiskoossa. Tekstilaatikkoa sen sijaan ei näkynyt ja arvelin sen jo Tuloksen blogikommentissani johtuvan siitä, etten ole blogitekstissäni käyttänyt itsestäni kolmatta persoonaa. Olisihan se hullua kirjoittaa, että Outi-Maaria Palo-oja varmistaa esikatseluun tekstilaatikon ja kirjoittaa jatkossa kolmannessa persoonassa. Jos arveluni pitää paikkansa, tämän blogipostin yhteydessä pitäisi nyt näkyä pieni tekstilaatikkokin, jos hakusanana on käyttänyt nimeäni.
Ilmeisesti tekstilaatikon teksti poimitaan nimenomaan tekstistä eikä esimerkiksi otsikosta. Siihen en vielä löytänyt täyttä varmuutta, mutta ainakin tähänastiset empiiriset kokeeni niin osoittavat.
Pienellä viilauksella esikatselu kuntoon
Ivan Raszl antaa ensimmäisten joukossa vihjeitä, kuinka voi varmistaa, että oma sivu näyttäytyy Googlen esikatselussa oikein. Raszlin ohjeet ovat varsin yksinkertaiset. Koska esikatselu on pieni, kannattaa varmistaa, että yrityksen nimi tai logo ovat näkyvällä paikalla ja kooltaan riittävän suuria. Myös Googlen käyttämä valkoinen tausta täytyy huomioida.
Esimerkiksi näkyvät oudosti esikatselussa (kuva yllä).Valkoista taustaa vasten pastellisävyt eivät erotu, ja keskellä sivua näkyy jokin outo laatikko. Logo on pienellä tihrulla oudon laatikon takana. Parhaiten huomio kiinnittyy alumnitoiminnan linkkiin eli niihin, jotka ovat jo opintonsa suorittaneet ja lähteneet yliopistosta. Myös Saima-lehti näkyy esikatselussa muita selvemmin. Samanlaisia testejä on tehnyt myös Ukko.
Lienee turha sanoa, että sivuston asetteluun kannattaa panostaa. Jos kävijät halutaan ohjata tietylle ländäyssivulle, sen pitää olla paitsi sisällöltään kiinnostava, myös edustavan näköinen. Pieni kuva huonolla resoluutiolla ei ehkä ole juuri sellainen kuin sen haluaisit olevan, mutta David Gewirtz selvitti kaikkien huolestuneiden puolesta, että esikatselukuvakin sentään on sinun, ei Googlen.
Esikatselu ja analytiikka
Käyttäjät ovat raportoineet esikatselun aiheuttamasta . Esikatselu kirjautuu käynniksi sivulla, joten jos kävijä ei tulekaan sivustolle, bounce rate kasvaa kohtuuttomasti. Yksi esikatselun tavoitteista on johdattaa kävijä sellaiselle sivulle, jolle hän todella haluaa. Tällainen kävijä todennäköisesti viipyy sivustolla pidempään eikä siksi kasvata bounce-arvoa. Toimiiko esikatselu sivuston tekijän kannalta sittenkään suunnitellusti?
Kyseessä saattaa olla Googlen moka, joka on jo korjattu tai korjataan pian. Tai sitten analytiikan käyttäjät ovat väärässä. Ainakin Ruud Hein vakuuttaa, etteivät pelkät esikatselukäynnit kirjaudu sivuston analytiikkaan.
Joka tapauksessa nykyiset analytiikkaohjelmat eivät osaa kertoa, tuleeko kävijä sivulle hakutuloksen linkkiä klikkaamalla vai esikatselukuvaa klikkaamalla. Täyttä varmuutta ei siis ole, esikatselukuvaan panostaa.
Todella vaikea uskoa, että nuo kuvat rendattaisiin joka kerta ja samalla kun niitä pyydetään. Google on muutenkin aikamoinen edelläkävijä konetehon turhakäytön kanssa pihistelyssä, joten tuntuisi oudolta, että tuo olisi niin järjettömästi suunniteltu, että kuvia joka kerta erikseen rendattaisiin.
Googlebot vierailee saiteilla muutenkin taajaan, miksi preview-kuvien rendaukseen liittyvät visiitit toisivat jotenkin merkittävää lisäongelmaa trafiikkin seurantaan?
Niinpä, hullultahan se kuulostaa, ettei Google Analytics suoraan tarjoaisi mahdollisuutta filtteröidä noita preview-visiittejä omilta sivuiltaan. Tätä ihmettelee myös dreisch:
I find it so hard to believe that Google rolled a robot-like tool that would be executing JS without a real pageview, and neglected to add it to the filtered bots in our GA report. It’s interested to see, for instance, how many times we’ve been previews, but I certainly can’t use this for real reporting; they aren’t pageviews, I can’t tell advertisers we had those numbers, I can’t use them for behavioral analysis. It also records as a separate visitor every time, so even if someone legitimately clicked through, I wouldn’t be able to tie that action up. It’s just bloating metrics.
En ole vielä löytänyt vastausta, jossa Google osoittaisi suoraan, että preview ei aiheuta analytiikkaan uusia haasteita. Kysymys on esillä myös Quorassa, mutta kukaan ei ole siihen vielä vastannut. Tällä hetkellä GA-raporttien kustomointi niin, että Googlesta tulleet käynnit ovat omassa raportissaan, näyttää olevan ainoa keino tarkastella ”todellisia käyntejä”.
Ja vaikka kuinka hassulta se kuulostaa, preview luodaan joka kerta, mutta ”Once you click the magnifying glass, we load previews for the other results in the background so you can flip through them without waiting”, Google sentään lupaa.
Jos joku tietää asiasta enemmän, ja osaa selittää ratkaisun selvällä suomen kielellä, kuulisin sen mielelläni. Ja jos olen väärässä, haluaisin kuulla myös sen.
Se outo laatikko yliopiston sivulla ei johdu googlen instant previewista vaan se on webstatuksen, mutta yliopiston tilaaman, tutkimuksen osallistumispyyntö Itä-Suomen yliopiston nettisivujen käytettävyydestä. Sama laatikko tulee eteen vaikka menisit nettisivuille.
Erikoista. En varmaan kuulu kohderyhmään, koska minulle ei tule mitään kyselyä. Ei edes Adblock ilmoita, että olisi blokannut mitään.
Jotain kyselyn tapaista ajattelinkin, mutta koska en sellaista itse saanut, oikaisin. Tässä nähdään, että olisi pitänyt tutkia eikä hutkia. Kiitos, Antti. Pitää pysytellä pois UEFin sivuilta, ettei joudu vastaamaan mihinkään kyselyyn.
Tai sitten googlen instant previewin klikkaaminen rekistöröityy käyntinä sivulla, kuten epäilet. Kysely kun tulee vaan ensimmäisellä käyntikerralla.
Googlehan itse ilmoittaa blogissaan, että suurin osa esikatseluista tallennetaan normaalisti google-botin vieraillessa sivustolla ja vain tarvittaessa preview generoidaan lennossa. Koska tuohon on määritetty oma user-agent botille olisi todella kummallista kuten Tommi sanoi, jos käynnit tallentuisivat Analyticsiin varsinkin ku muut javascript-kikkareet, kuten adsense eivät näy.
Jos näin olisi (en tiedä onko, täytyy lähteä tutkimaan) uskon ”ominaisuuden” poistuvan aika pian. Olisikohan kyseessä inhimillinen fiba osastojen välillä?
Kysyin asiaa Quorassa (http://www.quora.com/) ja Aaron Gray (http://www.quora.com/Aaron-Gray) tiesi kertoa, että instant preview ei näy analytiikan tuloksissa, mutta sen voi halutessaan saada näkyviin.