Raakileena julkistettu maaportaali

Annoin visitfinland.com-maaportaalille aikaa kehittyä ja vasta nyt testasin Saimaan alueen osalta, mitä kaikkea portaalista löytyy. Eipä löydy paljon. Savonlinnassa ei ole kohteita, Mikkelissä on kaksi hotellia, Savonlinnassa yksi, Punkaharjun ainoa aktiviteetti on Mannilan joulu jne.

Tämä kaikki on tietenkin kiinni siitä, miten hyvin yrittäjät saadaan aktivoitua ja sitoutettua tietojensa ylläpitämiseen. Siksi tietoa voi vielä tulla, mutta pienikin pyörähdys matkailuyrittäjien juttusilla kertoo, että yrittäjät eivät ole vakuuttuneita visitfinlandista.

Sosiaalisuus kateissa

Itseäni kiinnostaa nähdä, miten hyvin maaportaali lyö läpi sosiaalisen median palveluna. En keksi yhtään syytä, miksi matkailija haluaisi siirtyä jo tuntemistaan palveluista visitfinlandiin. Miksi ei etsisi tietoa esimerkiksi TripAdvisorista, jossa käyttäjät ovat paljon aktiivisempia tiedon tuottajia kuin visitfinlandissa? Miksi ei blogata WordPressissä omaa matkakertomustaan tai Rantapallossa tai jossain?

Mielenkiintoinen piirre on se, että esimerkiksi maaportaalin blogi täyttyy samojen suomalaisten ihmisten kirjoittamista kokemuksista, joista osa on kertynyt vieläpä muualta kuin Suomesta. Toinen ryhmä näyttää olevan ulkomaalaiset, jotka kertovat omasta kotimaastaan. Onko visitfinlandin viesti siis se, että kannattaa lähteä Suomesta muualle etsimään matkailukokemuksia?

Investoinnit hyötykäyttöön

Visitfinlandiin uhrattiin paljon aikaa ja rahaa – nekin rahat valuivat pääosin ulkomaille. Vaikka portaali viivästyi melkein kolme kuukautta suunnitellusta aikataulusta, se näyttää edelleen keskeneräiseltä. Lanseeraus oli elokuun loppupuolella ja nyt eletään lokakuuta eikä vieläkään esimerkiksi kielten sekamelskaa ole saatu korjattua.

Nyt olisi politiikasta tutun ryhtiliikkeen aika. Pitäisi korjata tunnistetut mokat ja panostaa rutkasti sisällön kehittämiseen. Jos ei muu auta, pitää jalkautua kentälle etsimään kadoksissa olevaa matkailutietoa niin Kainuusta kuin Etelä-Savosta.

5 vastausta artikkeliin “Raakileena julkistettu maaportaali”

  1. Matkailuyrittäjien penseästä suhtautumisesta maaportaalia kohtaan kuuluu juttua kyllä, mutta mistä seikoista tämä johtuu? Ovatko portaalin maksuttomat palvelut yrityksille liian suppeat?

    Alueen sisällöntuotantoon on alettu panostaa, joten sen suhteen jonkinlaista parannusta olisi odotettavissa.

  2. Hei!

    Oletko Outi-Maaria testaillut lähiaikoina, onko tarjonta VisitFinlandilla jo parantumaan päin? Tiedän, että yksi syy sisällön vähyyteen on ollut se, että kaikkien yrittäjien taidot eivät ole riittäneet käyttämään VisitFinlandia. Nyt asia on kaiketi paranemaan päin, koska yrittäjiä neuvotaan, miten he voivat palvelua käyttää ja hyödyntää.

  3. Laittaisin kyllä oman yritykseni tiedot, mutta MEK ei ole pyynnöstäni huolimatta lähettänyt sopimusta ja käyttäjätunnuksia. Alueellinen matkailuorganisaatio kyllä tarjosi näkyvyyttä heidän kauttaan maaportaaliin.

    Kuinkahan monella yrityksellä asia on tästä kiinni?

  4. Lieneekö ohjeistus tepsinyt ja yrittäjiä saatu houkuteltua portaaliin? Ainakin verkkoliiketoimintakurssin opiskelijat testailivat palvelua, eivätkä olleet oikein tyytyväisiä maaportaalin tarjontaan matkailijoille.

    MEK teetti yritysten avuksi video-ohjeet tietojen lisäämisestä portaaliin, mutta ainakaan vielä ne eivät ole olleet katselumenestys. Esimerkiksi aloitusvideota on katsottu alle 150 kertaa, ja niistä minäkin olen katsonut videon useampaan kertaan, vaikka en matkailuyrittäjä olekaan.

    Vilpittömästi toivon ja veronmaksajana edellytän, että maaportaali saadaan lentoon. Se ehkä vaatii MEKiltä sen, että jostakin kassanpohjalta löytyy puuttuvat eurot sosiaalisen median aktiivien houkuttelemiseen Suomeen. Silloinkin nämä taitavat raportoida kokemuksistaan mieluummin omiin blogeihinsa kuin maaportaalin blogiin. Eihän se muista blogipalveluista aggrekointi voi olla niin vaikeaa?!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *