Päivän viimeinen puheenvuoro keskittyy hakukonemarkkinointiin. Anni Ronkainen Googlesta kertoo, missä nyt mennään digitaalisessa maailmassa, miten hakukoneita käytetään ja hän päättää esityksensä yhteisöllisyyteen lähinnä Facebookin ja YouTuben näkökulmasta.
Ronkainen näyttää kuvan verkon evoluutiosta. Meillä on miljardi netin käyttäjää ja kolme miljardia kännykän käyttäjää. Tästä voi päätellä, että seuraava evoluutiovaihe on mobiili-internet ainakin, jos uskomme Ronkaista.
Nopeiden yhteyksien yleistyminen, muistikapasiteetin halventuminen ja digitaalisen tuotantokapasiteetin – digikamerat ja muut – lisääntyminen on saanut ihmiset toimimaan aktiivisesti verkossa.
Suomalaiset ovat Ronkaisen mukaan maailman eniten googlaava kansa. 3,6 miljoonaa suomalaista käyttää nettiä eli lähestulkoon kaikki, kun vähennetään lapset ja vanhukset pois. Kuukaudessa ollaan lähes 30 tuntia internetissä. Matkailu on Googlelle ihannetoimiala. Matkailuun liittyvää tietoa etsitään hakukoneilla ja myös kauppa käy verkossa. Tosin matkailuhaut ovat kausiluontoisia. Eniten haetaan tietoa heinäkuussa ja tammikuussa.
Haku on aikomusten tietopankki
– John Batelle –
Insights for Search on edistyksellisempi versio Google Searchista. Ihmiset eivät viitsi kirjoitttaa suoraa osoitetta vaan hakevat sivut Googlesta. Googlessa kuulemma aina ihmetellään, että Googlesta haetaan myös Googlea. Ronkainen kertoo, että hakukoneista on tullut käyttäytymisnormi, emmekä enää ehkä osaisikaan etsiä tietoa ilman niitä.
Ronkainen muistuttaa, että hakukoneet eivät tykkää flashista, jolla yritykset voisivat tuoda esiin elämyksellisiä palveluita. Siksi pitäisi käyttää ammattilaista, joka osaisi ratkaista flashin ja hakukoneen yhteensopimattomuuden.
Anni Ronkainen painottaa, että käyttäjiä ei pidä aliarvioida. Hänen kokemuksensa mukaan esimerkiksi YouTubessa ovat pärjänneet paremmin huterasti tehdyt ammattitaidottomat videot kuin mainostoimistojen suunnittelemat videopätkät. Tämä on esimerkki yhteisöllisyydestä. Sitä voisi käyttää myös markkinoinnissa.
Yhteisöllisyys ja sosiaalinen media on keino saada aikaan markkinointia, joka ei olisi millään muulla kanavalla tai resurssilla mahdollista. Aivan kuten Lietsala myös Ronkainen sanoo, että siellä pitää olla läsnä, missä omat asiakkaatkin ovat. Minä mietin ihan samaa.
Matkailumarkkinoinnin tulevaisuuden näkymistä Ronkainen sanoo, että verkolla on tärkeä rooli kuluttajan ostoprosesseissa, ja että hakusanamarkkinointi on strategisen markkinoinnin ytimessä.
Hieno esitys. Pitää koittaa nykäistä Annia hihasta.